Slovenský automobilový sektor prichádza o ďalšieho významného hráča. Talianska spoločnosť Calearo Antenne natrvalo ukončila výrobu anténnych systémov vo svojej slovenskej fabrike v Šamoríne. Zánik fabriky znamená záver viac ako dvadsaťročnej pôsobnosti firmy na tuzemskom trhu, kde dlhodobo patrila k dôležitým dodávateľom svetoznámych automobilových značiek, akými sú Fiat, Audi, Ferrari a Maserati.
Pandémia urýchlila finančné problémy šamorínskeho závodu
Závod v Šamoríne bol prvým medzinárodným projektom materskej spoločnosti Calearo Antenne z Talianska, keď pred dvadsiatimi rokmi začala jeho činnosť na Slovensku. Napriek hodnotným obchodným vzťahom a renomovanému zákazníckemu portfóliu čelila firma už v minulosti nemalým problémom vrátane hospodárskej krízy v roku 2009, keď bola nútená prepustiť približne 70 zamestnancov. Tieto ťažkosti podnik prekonal, pandémia COVID-19 však pre spoločnosť priniesla vážnejšiu skúšku.
V priebehu troch rokov pandémie dosiahol závod ročné tržby vždy nad hladinou 20 miliónov eur, no napriek tomu vykázal kumulatívnu stratu presahujúcu 3 milióny eur. Do nepriaznivého stavu sa navyše podpísali zvyšujúce sa požiadavky zamestnancov na vyššie mzdy, rast prevádzkových nákladov a všeobecná ekonomická neistota v automobilovom priemysle na globálnej úrovni. Po sérii neúspešných pokusov o obnovenie výroby počas jesene minulého roka bolo rozhodnuté o definitívnom zatvorení závodu vo februári tohto roka.
Fabrika po sebe zanecháva značné dlhy, zamestnanci čelia neistote
Záväzky závodu Calearo v Šamoríne predstavujú celkovú sumu viac ako 14 miliónov eur. Najväčšia časť tohto dlhu, približne 12 miliónov eur, pripadá na nezaplatené pohľadávky voči materskej firme Calearo Antenne za dodaný výrobno-prevádzkový materiál. K ďalším veriteľom patrí banka UniCredit a viacero slovenských štátnych subjektov, ktoré evidujú nevyrovnané platby z rôznych titulov. Majetkové aktíva fabriky, ktoré prešli do konkurzného konania, sa odhadujú na 4,1 milióna eur. Táto suma však len čiastočne pokryje záväzky podniku voči dlžníkom.
Negatívne dopady krízy navyše neobišli ani materskú spoločnosť Calearo v Taliansku. Nedávno sa aj jej samotná existencia ocitla v neistote, keďže pôvodná talianska centrála prešla do rúk nových vlastníkov prostredníctvom dražby. Noví investori už prejavili záujem pokračovať iba v prevádzke pôvodnej talianskej výrobnej jednotky. Zahraničné závody, vrátane pobočky v Šamoríne, viac nefigurovali v ich strategických plánoch.
Dopady zvýrazňujú náchylnosť slovenského autopriemyslu na vonkajšie faktory
Koniec šamorínskej fabriky Calearo poukazuje na vysokú zraniteľnosť subdodávateľských firiem v automobilovom priemysle voči globálnym ekonomickým zmenám. Stále rastúce prevádzkové a mzdové náklady v kombinácii s dlhodobými dopadmi pandémie COVID-19 a problematickou kondíciou celého sektora spôsobili nezvratné poškodenie tohto predtým stabilného dodávateľa.
Regionálne následky sú pre lokálnu ekonomiku vážne. Zatvorenie prevádzky znamená zvýšenie nezamestnanosti v regióne Šamorína a pravdepodobné oslabenie miestnych dodávateľských reťazcov. Nahradiť podobnú spoločnosť v súčasných ekonomických podmienkach preto nebude jednoduché. Podobným výzvam totiž v súčasnosti čelí viacero výrobných závodov automobilového dodávateľského sektora na Slovensku.
Pád Caleara v Šamoríne je jasným varovaním pre ostatné firmy pôsobiace v tomto odvetví. Ukazuje totiž, že schopnosť rýchlo reagovať na meniace sa globálne ekonomické prostredie je dnes pre podniky kľúčová, pokiaľ majú v dlhodobom horizonte prežiť a prosperovať.