Ministerstvo práce žiada presnejšie pravidlá pre rozdeľovanie dávok. Podľa ministra práce Erika Tomáša je totiž najväčším problémom súčasného systému chýbajúca jasne definovaná hranica medzi chudobou a ekonomickým zabezpečením. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) nedávno upozornila, že Slovensko musí nájsť potrebné úspory v takmer 5-miliardovej výške, pričom práve sociálne výdavky sú jednou z oblastí vhodných na revíziu. Tie dnes už presahujú 4,3 miliardy eur ročne.
Adresnosť versus rovnosť
Analýzy RRZ tvrdia, že napriek relatívne rovnomernému rozdeleniu finančnej pomoci sú mnohé sociálne dávky vyplácané plošne a často mieria aj k domácnostiam, ktorých ekonomická situácia takúto štátnu podporu vôbec nevyžaduje. Minister Tomáš sa zhoduje v identifikácii tohto problému, zdôrazňuje však potrebu jasného definovania príjmovej hranice, teda kto presne patrí medzi sociálne potrebných a kto je už mimo tohto rámca. RRZ zatiaľ návrh konkrétnej hranice medzi chudobnými a zámožnými domácnosťami nepredložila, čo podľa ministra podstatne komplikuje ďalšie kroky k väčšej spravodlivosti sociálnej politiky.
Napríklad pri tehotenskej dávke, ktorá spoločnosť stojí približne 48 miliónov eur ročne, vykázala analýza RRZ prekvapujúce zistenie: až 10 miliónov eur z tejto dávky putuje k najbohatšej desatine domácností, zatiaľ čo spodných desať percent príjmových skupín získava len približne tri milióny eur. Celkovo platí, že hoci systém prerozdelí ročne 4,3 miliardy eur, stredná trieda získava 1,7 miliardy, najnižšie príjmové vrstvy 1,4 miliardy a dokonca najvyššia príjmová skupina ešte stále dostáva pomerne veľkorysých 1,1 miliardy eur ročne.
Sporné trináste dôchodky zaťažujú rozpočet
Jednou z najviac diskutovaných sociálnych výkonov vlády zostávajú trináste dôchodky, ktoré sú každoročne poskytované všetkým dôchodcom bez ohľadu na ich finančnú situáciu. A práve to je kameňom úrazu, pokiaľ ide o rozumné a šetrné hospodárenie štátu. Ide totiž o plošnú dávku znamenajúcu významný a fixný ročný výdavok, ktorý sa vypláca nielen dôchodcom s najnižšími penziami, ale aj tým lepšie zabezpečeným seniorom, ktorých životná úroveň je dostatočná aj bez tejto finančnej podpory.
Táto dávka sa stáva problémom práve v období štátnej konsolidácie, keď je prioritou štátu hľadanie finančných rezerv. RRZ varuje, že pokračovaním v plošnom a necielenom vyplácaní trinástych dôchodkov štát významne znižuje efektivitu verejných výdavkov a vytvára si každoročnú finančnú záťaž, ktorú musí pokrývať aj v ekonomicky zložitejších časoch.
Cielená pomoc ako riešenie
Ministerstvo práce signalizuje ochotu viesť konštruktívne rozhovory s RRZ o presnejšom definovaní hraníc ekonomickej situácie domácností, čo by umožnilo účinnejšiu adresáciu dávok. V prípade nájdenia vzájomne prijateľného riešenia by Slovensko mohlo usporiť stovky miliónov eur ročne a zároveň zaručiť, že pomoc štátu naozaj skončí v rukách tých, ktorí ju najviac potrebujú. Bez týchto jasne stanovených pravidiel však akékoľvek kroky k adresnejšiemu prerozdeľovaniu zostanú iba teória.