Švajčiarsky Federálny úrad pre energetiku (SFOE) momentálne čelí vážnym podozreniam, že sa rozhodol utajiť výsledky environmentálnej štúdie, ktorá mala jasne potvrdiť prínos výmeny vozidiel so spaľovacími motormi za elektromobily. Štúdia, ktorú si úrad objednal v roku 2022 u renomovanej analytickej firmy Infras, stála daňových poplatníkov približne 100-tisíc švajčiarskych frankov (asi 120-tisíc dolárov).
Výmena konvenčných vozidiel za elektromobily prináša okamžité výhody pre klímu
Kľúčová otázka štúdie bola jasná a praktická: Má z hľadiska klímy zmysel už dnes vymeniť benzínové alebo naftové vozidlo za elektromobil, alebo je lepšie nechať svoje staré auto dožiť čo najdlhšie, aby sa minimalizovala celková ekologická záťaž, spojená s výrobou nového vozidla?
Po detailnej analýze prišla švajčiarska spoločnosť Infras ešte koncom roku 2024 k jednoznačným záverom. Výmena viac ako 90 percent áut so spaľovacím motorom za elektromobil podobného rozmeru vedie k okamžitému zníženiu celkových emisií CO2. Výnimku tvoria iba tie vozidlá, ktoré sa prakticky vôbec nepoužívajú a stoja bez využitia. Napriek jasnosti týchto výsledkov sa však SFOE rozhodol správu verejne nezverejniť.
Interné dokumenty odhalili motívy úradu
Na utajenie správy upozornil investigatívny spravodajský magazín Republik, ktorému sa na základe švajčiarskeho informačného zákona podarilo dostať k interným dokumentom a e-mailom pracovníkov úradu. Práve tie ukázali skutočné motívy SFOE. Projektový manažér štúdiu v internej komunikácii označil ako citlivú tému, ktorej výsledky môžu byť nesprávne interpretované v období, keď dôvera verejnosti vo federálnu administratívu klesá.
Šéf oddelenia komunikácie federálneho úradu dokonca označil správu za čisto akademickú a tvrdil, že verejnosť nebude meniť relatívne nové vozidlá len pre klimatické dôvody. Úradníci ďalej vyjadrili obavy, že by mohli čeliť kritike za odporúčanie elitárskych riešení, ktoré široká verejnosť nemusí vnímať pozitívne.
Zvláštnosť celého prípadu spočíva najmä v tom, že pôvodný cieľ finančne náročnej štúdie spočíval práve v poskytnutí jasných informácií spotrebiteľom, ktorí zvažujú kúpu nového vozidla v kontexte environmentálnych dôsledkov. V momente, keď boli výsledky získané, úrad však rozhodol, že informácie sa nemajú dostať k ľuďom, ktorí ich najviac potrebujú pre svoje rozhodovanie.
Ambiciózne ciele elektromobility vs. realita trhu
Dianie okolo štúdie je kontrastné najmä s ambíciami Švajčiarska v oblasti elektromobility. Krajina totiž pôvodne stanovila, že v roku 2025 majú elektromobily tvoriť polovicu všetkých novo predaných áut. V praxi však dosahujú elektromobily v súčasnosti len približne 30-percentný podiel na nových predajoch.
S rozširovaním elektromobilov súčasne súvisia aj pochopiteľné neistoty zákazníkov aj automobilových výrobcov. Medzi hlavné prekážky patrí nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, vyššie vstupné ceny elektromobilov, ako aj pomalšie nabíjanie v porovnaní s klasickým čerpaním paliva. Navyše automobilky balansujú medzi tlakom na splnenie prísnych emisných limitov zo strany Európskej únie a potrebou zachovať ekonomickú stabilitu svojich spoločností.
Vo všeobecnosti platí, že prílišné spoliehanie sa automobiliek len na predaj spaľovacích motorov znamená riziko veľkých pokút za prekročenie emisných limitov. Príliš silné zameranie na elektromobily však môže výrazne znížiť profitabilitu, čím ohrozí potrebné prostriedky na inovácie a dlhodobú stabilitu. Výsledkom je, že výrobcovia musia neustále balansovať medzi týmito protikladnými požiadavkami, čo komplikuje cestu k širšiemu rozširovaniu elektromobilov.
Rovnako pozitívnou správou pre výrobcov automobilov ako aj spotrebiteľov však môže byť rozhodnutie Európskej únie poskytnúť viac času na prispôsobenie sa prísnejším emisným normám. Automobilkám to umožní lepšie sa pripraviť a zároveň znížiť ekonomické riziká, ktoré rýchly prechod na elektromobily predstavuje.
Táto nedávna kontroverzia vo Švajčiarsku tak dokonale ilustruje širšie výzvy, ktorým čelí automobilový trh v dobe prechodu k elektromobilite. Udalosť zároveň otvára otázky o transparentnosti úradov pri poskytovaní dôležitých informácií spotrebiteľom, ktoré by mohli pomôcť pri urýchlení nevyhnutného prechodu k čistejším spôsobom osobnej dopravy.