V Španielsku spustili prvý stacionárny radar na monitorovanie rýchlosti priamo na kruhovom objazde. Unikátny pilotný projekt, realizovaný v meste Salamanca, bol zavedený na strategicky významnom objazde Rotonda de E. Leclerc, ktorý spája cestu SA-20 s diaľnicou A-50. Miestne úrady týmto krokom chcú zvýšiť bezpečnosť dopravy v kritickom a dlhodobo problematickom mieste.
Vyššia rýchlosť zvyšuje riziko nehôd
Dôvodom implementácie monitorovania rýchlosti bol častý výskyt nebezpečných situácií spôsobených tým, že mnohí vodiči pravidelne nedodržiavali stanovený limit 50 km/h. Miestni odborníci uviedli, že problémom boli najmä rýchlosti dosahujúce až 70 km/h, čo výrazne obmedzovalo možnosť bezpečného pripojenia sa vozidiel z príjazdových ciest na objazd.
Meranie rýchlosti v Salamance je založené na inovatívnom princípe, pri ktorom je rýchlosť vozidiel vyhodnocovaná na základe času ich prejazdu monitorovaným úsekom. Na konkrétnom kruhovom objazde predstavuje hranica, pod ktorú by vozidlo nemalo klesnúť, presne 33,2 sekundy. Vozidlá, ktoré túto hranicu prejazdu porušia ulicou rýchlejšie, sú automaticky vyhodnotené ako prekračujúce zákonom povolenú rýchlosť a administratívne pokutované.
Rýchle výsledky a nový mestský príjem
Po zavedení tohto systému do ostrej prevádzky v máji a po krátkom období upozorňovania začali úrady reálne rozosielať vodičom pokuty. Už po prvých týždňoch sa radar na kruhovom objazde Rotonda de E. Leclerc stal tretím najvýnosnejším zariadením svojho druhu v rámci mesta. Úspech projektu teda naznačuje značný potenciál tejto inovácie nielen ako bezpečnostného nástroja, ale aj významného zdroja príjmov z pokút.
Zaznamenané výsledky sú natoľko pozitívne, že odborníci i miestna samospráva začali uvažovať o rozšírení tejto metódy na ďalšie objazdy a dopravné uzly po celom Španielsku. Ak by sa potvrdili predpoklady o efektivite zníženia počtu nebezpečných situácií a zlepšení plynulosti dopravy, môže ísť o trend, ktorý sa rozšíri aj za hranice krajiny.
Budúcnosť meraní je v kruhových objazdoch
Kruhové objazdy sú dnes už štandardným riešením dopravných situácií v Európe aj vo svete. Ich obľuba spočíva najmä v zabezpečení plynulosti premávky a minimalizácii vážnych nehôd. Práve preto je dôsledné kontrolovanie rýchlosti priamo v nich logickým krokom k vyššej bezpečnosti na komunikáciách. Pilotný projekt v Salamance tak môže odštartovať novú éru v oblasti kontrolovania správania vodičov, pri ktorej bude dôležité nielen dodržiavanie rýchlosti na bežných cestách a diaľniciach, ale aj na miestach, ktoré boli doteraz mimo záujmu radarových meraní.