Jediný radar skrytý za živým plotom spôsobil, že zamestnanec supermarketu v talianskom meste Nizza Monferrato, Andrea Ferretto, čelí rekordným pokutám za rýchlosť v celkovej hodnote 28-tisíc eur. Toto zariadenie, nenápadne umiestnené za neprehľadnou zákrutou pri pouličnom osvetlení, vyvolalo ostrú diskusiu o férovosti a etickosti praxe, keď radarové kontroly pomaly preberajú úlohu lukratívneho zdroja príjmov pre talianske obce.
Skryté radary plnia pokladnice obcí a veľkých miest
Finančné príjmy z radarov na kontrolu rýchlosti sa za uplynulý rok vyšplhali na historické maximá. V roku 2024 získalo Taliansko z pokút za dopravné priestupky rekordných 1,7 miliardy eur, čo znamená 10-percentný medziročný rast. Najvýraznejší podiel na tomto výsledku majú veľké mestá, pričom Miláno je na čele rebríčka a na pokutách zarobilo viac než 204 miliónov eur. Rím za rovnaké obdobie príjmy z pokút zvýšil na úroveň vyše 145,8 milióna eur a Florencia získala takmer 61,6 milióna eur.
Vysoké zisky však neobchádzajú ani menšie talianske obce. Dedinka Carrodano v Ligúrii, ktorá má len 465 obyvateľov, inkasovala vďaka jedinému radaru impozantných 807-tisíc eur. Podobným príkladom je malá obec Colle Santa Lucia v Dolomitoch, ktorá si finančnú bilanciu miestneho rozpočtu vylepšila o 671-tisíc eur z vyzbieraných pokút.
Nastavený systém radarov a spôsob ich rozmiešťovania však vyvoláva silnú kritiku zo strany verejnosti. Často utajené umiestnenie radarových zariadení, podobne ako v prípade Andreu Ferretta, vytvára dojem, že cieľom nie je zvýšenie bezpečnosti na cestách, ale skôr generovanie výrazných dodatočných príjmov pre samosprávy.
Vláda reaguje a zavádza reguláciu na radarové kontroly
V reakcii na rastúcu nespokojnosť verejnosti sa talianska vláda rozhodla zaviesť opatrenia zamerané na transparentnosť radarových kontrol. Od polovice júna 2025 budú musieť talianske obce výrazne zmeniť spôsob merania rýchlosti. Nová legislatíva výslovne zakazuje akékoľvek skryté umiestňovanie stacionárnych radarov a obce budú povinné v dostatočnom predstihu vodičov upozorniť na prítomnosť zariadení monitorujúcich rýchlosť.
Zavedenie týchto pravidiel má potenciál zmeniť spôsob, akým miestne samosprávy využívajú radarové systémy. Od nových pravidiel si odborníci aj vodiči sľubujú vyššiu férovosť, transparentnosť a lepšie zameranie na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Z dôvodu novej regulácie môžu obce prísť o časť z príjmov z pokút, čo by však malo vyvážiť zvýšenie dôvery verejnosti vo férový a transparentný systém.
Podľa odborníkov i zástupcov motoristických organizácií teraz bude kľúčová ochota obcí spolupraovať a dôkladne rešpektovať nové predpisy. Cieľom by mala byť ochrana vodičov a podpora všeobecne vyššej úrovne bezpečnosti premávky, namiesto jednoduchého zvýšenia príjmov miestnych rozpočtov.