Pandémia COVID-19 a dynamický rast online predaja zásadne menia charakter maloobchodného trhu. Americká módna značka Torrid, známa predovšetkým svojim zameraním na plus-size odevy pre ženy, aktuálne oznámila výraznú reštrukturalizáciu svojho podnikania. V rámci nej pristúpi ešte tento rok k zatvoreniu približne 180 kamenných predajní v USA, čo predstavuje takmer tretinu jej celkovej obchodnej siete.
Znižovanie nákladov a presun k online predaju
Podľa medializovaných informácií plánuje spoločnosť Torrid v najbližších mesiacoch zatvoriť až 180 zo svojich viac ako 630 existujúcich predajní na americkom trhu. Toto opatrenie prichádza ako odpoveď na slabšie hospodárske výsledky a celkový pokles tržieb, s ktorými sa firma v poslednom období stretáva. Manažment spoločnosti prezentuje tento krok ako nevyhnutnú adaptáciu na súčasné trendy, pričom hlavným cieľom rušenia slabšie výkonných prevádzok je zníženie nákladov a zvýšenie efektívnosti podnikania.
Ušetrené prostriedky plánuje Torrid investovať najmä do posilnenia svojej pozície v online priestore. Tomuto kroku nahráva pokračujúca intenzívna konkurencia v digitálnom sektore. Módna značka sa tak rozhodla urýchliť modernizáciu svojho elektronického obchodu a súčasne navýšiť investície do digitálnych platforiem. Táto zmena má pomôcť spoločnosti lepšie reagovať na súčasné zvyklosti zákazníkov, ktorí čoraz častejšie preferujú online nákup.
Na sociálnych sieťach je pritom značka Torrid populárna a jej profil na Instagrame už presahuje milión sledovateľov. Z hľadiska online komunity teda firma eviduje rastúcu popularitu, čo by mohlo pomôcť zmierniť dopady zatvorenia veľkého množstva kamenných predajní a posilniť budúcu udržateľnosť jej podnikania.
Zákazníčky vyjadrujú frustráciu zo zatvárania predajní
Rozhodnutie o zatvorení tretiny kamenných prevádzok však už vyvolalo vlnu kritiky a frustrácie medzi mnohými zákazníčkami značky Torrid. Podľa ich vyjadrení predstavujú práve fyzické predajne dôležitú príležitosť overiť si veľkosť, strih a kvalitu produktov pred samotnou kúpou, čo je pri odevnom sortimente kľúčovým aspektom. Online predaj síce ponúka pohodlie nákupu z domova, no nedokáže podľa nespokojných zákazníčok plne nahradiť skúsenosť s osobným vyskúšaním oblečenia.
Zákazníčky tiež upozorňujú, že značka Torrid zohrávala na americkom trhu dôležitú úlohu, keďže ponúkala široký výber módnych a pohodlných odevov nadmerných veľkostí, ktoré je náročné nájsť v bežných predajniach. Obávajú sa preto, že uzatvorením predajní v mnohých lokalitách vzrastú ich problémy s dostupnosťou kvalitného a rozmanitého oblečenia.
Zmeny na trhu ohrozujú segment plus-size módy
Analytici maloobchodného trhu zároveň upozorňujú, že problémy značky Torrid nemožno pripisovať výhradne prechodu zákazníkov do internetového prostredia. Nárast ťažkostí vo sfére plus-size módy totiž pociťujú viaceré podobne orientované spoločnosti, ktoré sa dlhodobo stretávajú s klesajúcou popularitou tohto segmentu. Firmy, ktoré špecializovali svoju ponuku výlučne na nadmerné veľkosti, podľa odborníkov v posledných obdobiach čoraz ťažšie dosahujú ziskovosť očakávanú investormi.
Prípad spoločnosti Torrid preto nemusí byť izolovaným javom a môže signalizovať širšie výzvy v rámci celého segmentu. Niektoré módne značky zamerané na tento sortiment už čelili podobným problémom, pričom analytici nevylučujú ďalšie obmedzenia prevádzok zo strany Torridu. O ďalších prípadných redukciách v distribučnej sieti sa však spoločnosť zatiaľ bližšie nevyjadrila, a preto zostáva budúcnosť jej kamenných obchodov otvorená.
Napriek problematickej situácii však odborná verejnosť hodnotí potenciál digitálneho predaja a aktívny prístup značky k online komunite pozitívne. Silná pozícia v online priestore by mohla značke Torrid pomôcť preklenúť súčasné ťažkosti a zabezpečiť, že firma zostane medzi zákazníkmi aj naďalej relevantnou. Konečný dopad zmien na hospodárske výsledky spoločnosti však preverí až prax v nasledujúcich mesiacoch a rokoch.